Employee inclusion: The new look out for IT leaders seeking to make digital transformation a success

Inkludering av ansatte: Den nye innfallsvinkeken for IT-ledere som ønsker å gjøre digital transformasjon til en suksess

image

Inkludering av ansatte: Den nye innfallsvinkeken for IT-ledere som ønsker å gjøre digital transformasjon til en suksess

For ikke så lenge siden var hovedprioriteringene for IT-ledere å overvåke installasjonen av maskinvare eller tilrettelegge for systemoppgraderinger. I dag skal de i tillegg til alle andre oppgaver også avgjøre hvilke verktøy og teknologier som vil fremtidssikre vekst og konkurranseevne - noe som kan forstyrre nattesøvnen til selv det mest godt forberedte og ressurssterke IT-teamet.
 
Sammen med sine kolleger på tvers av personal- og fasilitetsstyring, optimaliserer IT-ledere allerede kontorene i tråd med stadig ny bruk av disse områdene. Men når mange ansatte bare tilbringer deler av arbeidsuken sin på kontoret, og andre jobber helt og holdent eksternt, faller gevinsten av et optimert kontor raskt hvis de ikke knyttes sammen med behovene til en hybrid arbeidsstyrke.
 
Faktisk tyder våre analyser på at mange organisasjoner ikke oppnår sømløst samarbeid. For eksempel har 44 % av de ansatte ikke kommunikasjonsteknologi som legger til rette for sømløs kommunikasjon med eksterne kollegaer.
 
I et krevende økonomisk klima med mange utfordringer i horisonten, har ikke bedriftene råd til en slik oppsplitting. Hvis de ansatte ikke får noen god arbeidsplassopplevelse, vil de oppsøke andre muligheter. 
 
Så for å sikre at organisasjonene deres tiltrekker seg og beholder de beste ressursene, må IT-lederne utfordre seg selv når det gjelder innvirkningen av deres digitale transformasjonsstrategier. Det betyr å ta medarbeiderne med på reisen med innovasjon og investeringer, oppmuntre dem til å engasjere seg i nye verktøy og prosesser og, ikke minst, skape måter for tilbakemelding og gi uttrykk for friksjonspunkter som påvirker produktiviteten. 
 
Gartner anbefaler at denne prosessen bør omfatte «opplevelsesnivåavtaler» - som går langt utover standard servicenivåavtaler og til syvende og sist måler ansattes opplevelser av IT-tjenester og -teknologi. For å demonstrere verdien av dette inkluderte Gartner til og med opplevelsesnivåavtaler i sin «innovasjonsutløser»-kurve for å vise at når det gjelder tidlig innføring av og modenhet for teknologi, bidrar dette til å måle den samlede brukeropplevelsen, slik at bedriftene kan optimalisere og forbedre de ansattes opplevelse av teknologi, noe som igjen fører til bedre resultater for virksomheten.
image

Digital transformasjon tilpasset formålet

IT-lederne må sørge for at digitale transformasjonsstrategier er enhetlige og omfattende nok, åpner for endringer og investeringer i hele organisasjonen, og tar hensyn til hele spekteret av hybridarbeid. Nøkkelen til dette er å bygge en strategi rundt menneskene den til slutt vil påvirke. 
 
Hva er hovedmålene som må oppnås for en organisasjon? For mange virksomheter vil dette ofte være for å legge til rette for økt fleksibilitet, samarbeid og intern kommunikasjon. Før IT-lederne gyver løs på listen over ny teknologi som skal tas i bruk, må de virkelig forstå disse målene og vite hvordan kundenes og de ansattes behov kan imøtekommes – enten ved å automatisere tidkrevende oppgaver eller gjøre det enklere å koble seg på prosjekter og dele kreativitet.
 
Våre analyser indikerer at noen strategier kan komme til kort – når over en tredjedel (36 %) av de ansatte sier at den nye teknologien som rulles ut i virksomheten deres ikke vil påvirke dem. IT-ledere må spørre seg selv, spesielt hvis eneste formål ved en investerings er å forbedre arbeidsopplevelsen til ansatte og dette ikke blir oppfylt, om dette egentlig er et verdifullt tilskudd i teknologistallen?

Medarbeidersentrert i en ny tid

For mange organisasjoner kan det skje at deres teknologiinvesteringer skaper en inkonsekvent eller fragmentert arbeidsopplevelse og at den ønskede effekten ikke oppnås. Det er her begrepet interoperabilitet kommer inn.
 
I en hybrid arbeidsverden bør digital transformasjon oppleves på samme måte. Det kan ikke være slik at de som er hjemme, ikke skal være utstyrt med de samme verktøyene som de som jobber på kontoret – eller omvendt. Eller at de som bruker forskjellige systemer eller programmer er utestengt fra nyvinnende oppgraderinger eller teknologiske investeringer på grunn av kompatibilitetsproblemer. Dette risikerer å hemme produktiviteten og skape en fragmentert opplevelse for medarbeiderne.
 
IT-lederne må se til at hele teknologiarsenalet alltid er tilgjengelig for de ansatte – uavhengig av hvor de befinner seg. Ikke bare sikrer det et sømløst arbeidsmiljø, det skaper større effektivitet for IT-teamene, som kan distribuere én integrert tjeneste på tvers av arbeidsstyrken.

Ta de ansatte med deg

Men å prioritere riktig innovasjon og investering krever innsikt fra de som vil få mest mulig ut av det. Å engasjere seg overfor de ansatte for å forstå deres behov er avgjørende for å bygge opp en konkurransedyktig, vellykket digital transformasjonsstrategi. Det er derfor det er så viktig for ansatte å ha mulighet til å gi tilbakemelding og si fra til IT-teamet når de støter op problemer, slik at lederne vet hvilke smertepunkter de skal ta tak i.
 
Når det i tillegg kommer nye verktøy til, må IT-lederne oppmuntre de ansatte til å ta aktivt kontakt med dem. Hvis folk føler seg overveldet av ny teknologi eller nye prosesser, vil de ikke ta dem i bruk, kaste bort verdifulle ressurser, unnlate å løse utfordringer med produktivitet og forringe de ansattes opplevelse ytterligere. Å sørge for at de ansatte er trygge, har god opplæring og er fornøyd med verktøyene de bruker, kan gjøre nye initiativ til en suksess. 
 
Det handler ikke bare om å investere i de «nyeste» eller «beste» løsningene på markedet, men å finne de som aktivt vil oppfylle de ansattes viktigste behov.

Få tilgang til de ansattes innsikt

Så hvordan får IT-ledere tilgang til denne innsikten? IT-avdelingene er allerede opptatt med en rekke forretningskritiske oppgaver. Utfordringen med å samle de ansattes innsikt i tillegg til den allerede omfattende arbeidsbyrden avdelingen er pålagt, kan være en skremmende oppgave.
 
Innsamling av slike data trenger imidlertid ikke være en krevende prosess. Integrerte teknologiplattformer kan bidra ved å gi bedriftene muligheten til å vurdere hvordan ansatte samhandler med teknologien – enten de er på kontoret eller virtuelt. Hva bruker de mest av? Hva er det som er lite brukt eller ikke brukt i det hele tatt? Denne innsikten kan være uvurderlig og fremheve områder som trenger nye investeringer eller samarbeidsverktøy som trenger en oppgradering.
 
Med én integrert plattform kan IT-lederne utvikle sterkere, menneskeorienterte arbeidsplasstrategier som faktisk oppfyller sluttbrukerens behov. 
Edward Hamiltion

Edward Hamilton, Vice President Communication Services

Oppdag våre digitale arbeidsplassløsninger

Vi hjelper deg med å øke produktiviteten med en sømløs brukeropplevelse. Frigjør det fulle potensialet hos de ansatte, hvor som helst, når som helst.

Ta kontakt med oss

Snakk med en Ricoh-ekspert

Ta kontakt med en av våre konsulenter og finn ut hvordan vi kan hjelpe din bedrift.

Kontakt oss